Ekologia
Ekologia
Lotnictwo odpowiada za 2,6% – 3% emisji gazów cieplarnianych do atmosfery, ale jest jedynym, lub jednym z niewielu branż, które płacą kary za emisje. System poboru opłat za emisję jest nie tylko bardzo niesprawiedliwy, ale przede wszystkim szkodliwy. Pieniądze uzyskiwane z kar płaconych przez lotnictwo rzadko trafiają na projekty zmniejszające emisję CO2. Najczęściej są elementem spekulacji na giełdzie handlu emisjami. Lotnictwo jest poprzez system płacenia za emisje CO2 pozbawiane środków inwestycyjnych, które mogłoby przeznaczyć na nowoczesne, ekologiczne technologie. Gdybyśmy nie tracili środków inwestycyjnych, moglibyśmy w ciągu 5-6 lat zmniejszyć emisję CO2 o około 16-18%. Więcej niż jakakolwiek inna branża. Ale wygląda na to, że systemowi ETS nie chodzi wcale o efektywne zmniejszanie emisji, a na pozyskiwaniu pieniędzy. System ETS zakłada, że pieniądze będą przeznaczane na inwestycje pro-ekologiczne, jednak chyba nikt nie zdaje sobie sprawy, że każda inwestycja wiąże się z jakąś dodatkową produkcją, która przyczyni się do dodatkowej emisji gazów cieplarnianych. Np. Wybudowanie elektrowni atomowej wyemituje do atmosfery kilkadziesiąt milionów ton CO2.
Ziemia sama emituje gazy cieplarniane. Podczas jednego wybuchu wulkanu planeta wystrzeliwuje do atmosfery tyle gazów cieplarnianych ile ludzkość produkuje przez cały rok. Jednak Planeta potrafi zachować równowagę poprzez samooczyszczanie. Niestety ludzkość dokłada ogromne ilości gazów cieplarnianych, których Planeta może nie umieć usunąć w naturalnym cyklu odnowy.
Polityka ochrony Planety powinna być tak zaplanowana, że przed wybudowaniem czegoś nowego, co przyczyni się dodatkowej emisji CO2, najpierw trzeba zaoszczędzić tyle samo ton CO2 ile ma zostać wpompowane do atmosfery przez nową inwestycję.
Enter Air stawia na oszczędzanie, jako pierwszy i najważniejszy element programu ekologicznego. Wprowadziliśmy szereg innowacji, które wpływają na poprawę efektywności usług. Niektóre z tych innowacji mogą być postrzegane jako zmniejszenie komfortu, ale proszę nam wierzyć, że jeśli chcemy przez wiele lat cieszyć się piękną przyrodą i stabilną pogodą, to musimy już dziś zacząć o to walczyć, nawet jeśli będziemy musieli poświecić trochę swojego komfortu.
Nasza usługa polega na przewozie turystów na wakacje, do miejsc gdzie można cieszyć się pięknem naszej Planety. Dlatego nam najbardziej zależy by te wspaniałe miejsca nie zginęły i abyśmy mogli je oglądać na żywo, a nie jedynie w archiwach.
Silnik samolotu ma bardzo wysoką sprawność nieosiągalną przez inne maszyny i instalacje. Zamiana energii chemicznej paliwa na energię kinetyczną następuje w tym samym miejscu, więc brak jest strat podczas przesyłu.
Aby uzyskać największą efektywność należy przede wszystkim zwrócić uwagę na ciężar samolotu. Każdy zbędny kilogram w czasie przelotu samolotu, to niepotrzebna emisja CO2 do atmosfery. Dlatego nie ma na naszych pokładach instalacji Wifi, ekranów LED, dodatkowych szaf, instalacji elektrycznych, oraz innych wynalazków. Takie instalacje ważą ponad tonę, a wożenie tego na każdym rejsie to niepotrzebna emisja kilkudziesięciu tysięcy ton CO2 rocznie.
Enter Air poddał analizie każdy element samolotu oraz każdą procedurę stosowaną w czasie operacji lotniczych pod kątem ekologii.
Samoloty takie jak nasze są standardowo wyposażane w schody techniczne, które znajdują się pod przednimi drzwiami samolotu. Te schody ważą około 250 kg i dlatego usunęliśmy je z naszych samolotów. Korzystamy ze schodów naziemnych dzięki czemu samolot może być dużo lżejszy. Od wielu lat wszystkie nasze samoloty są wyposażane w nowoczesne, super lekkie fotele, które nie tylko są bardziej komfortowe od starszych typów, ale przede wszystkim są lżejsze o prawie 500 kg per samolot. Byliśmy pierwszą w Polsce firmą, która wymieniła fotele na wszystkich swoich samolotach na nowoczesne fotele typu „slim”. Byliśmy też pierwszą firmą w Polsce, która zainstalowała „winglety”, czyli specjalne elementy aerodynamiczne na końcach skrzydeł, poprawiające spalanie paliwa o około 2,5%. Dziś jest to bardzo popularne rozwiązanie i nie widuje się już często samolotów bez winglet’ów. Nawet farba jakiej używamy do malowania kadłubów samolotów jest nowoczesną farbą, która jest kilkaset kilogramów lżejsza od tradycyjnej farby, a dodatkowo jej powłoka jest dużo bardziej opływowa, co zmniejsza opór samolotu lecącego w powietrzu.
Wiele pro-ekologicznych innowacji jest bezkosztowa i polega na odpowiednim zaplanowaniu i wykonaniu procedur operacyjnych. Na przykład planowanie załadunku samolotu tak, aby środek ciężkości był w neutralnym punkcie samolotu eliminując konieczność użycia trymera, powodującego dodatkowy opór. Obliczenia optymalnego balansu i wagi samolotu jest wykonywane przez załogę. Załoga dba też aby trasa lotu była jak najkrótsza. Samoloty rzadko latają po idealnej linii prostej. Zwykle muszą lecieć po tzw. Korytarzach powietrznych, ale piloci dbają by tam gdzie można prosić kontrolę ruchu o skróty. Posiadamy nowoczesne oprogramowanie wspomagające pracę pilotów, a zamiast ciężkiej dokumentacji w kokpicie samolotów mamy lekkie tablety.
Możecie być państwo pewni, że lecicie z nami samolotem, który jest w najbardziej ekologicznej konfiguracji jaką można osiągnąć. Nasze samoloty mają 189 foteli pasażerskich, co oznacza że mamy najniższy wskaźnik emisji CO2 na jeden fotel, czyli także na jednego pasażera, gdyż nasze samoloty latają zwykle 100% pełne, w przeciwieństwie do innych linii lotniczych, gdzie są montowane fotele biznes klasy i na pokład wchodzi jedynie około 162 pasażerów, lub które latają na trasach gdzie samoloty są słabo wypełnione przez dużą część roku ze względu na brak podróżnych.
Dzięki stosowanym innowacjom, z których jedynie kilka wymieniamy powyżej, oszczędzamy emisję CO2, co daje nam następnie prawo do inwestycji w nowe samoloty. Samoloty nowej generacji, wersji B737-8 mają nowe silniki, zużywające nawet około 18% mniej paliwa. Wkraczamy więc w nową bardziej ekologiczną przyszłość nie obciążając nadmiernie naszej Planety dziś. To jest prawdziwa polityka zrównoważonego rozwoju, polityka, która dąży do poprawy efektywności działania. Oszczędzamy więc paliwo, energię i surowce. Nie zużywajmy bezsensownie zasobów naszej Planety, abyśmy jak najdłużej mogli cieszyć się czystą przyrodą i przyjaznym klimatem. W ciągu ostatnich kilku lat Enter Air zaoszczędził ponad 150 000 Ton CO2, mamy wiec prawo do zainwestowania w zakup nowych samolotów, które zamienią nasze obecne samoloty zmniejszając znacząco emisję gazów cieplarnianych i hałasu.
Podsumowując, polityka Enter Air polega na ochronie środowiska naturalnego już dziś. Nie popieramy programów, które zakładają wydawanie olbrzymich kwot na tzw. Zieloną transformacje i osiągniecie stanu zero-emisyjnego za 30 lat, gdyż intensyfikacja inwestycji będzie prowadziła do zwiększenia emisji gazów cieplarnianych dziś w takim stopniu, że może doprowadzić do trwałego wytrącenia naszego klimatu ze stanu równowagi.
Uważamy, iż najpierw trzeba wprowadzić oszczędności emisji gazów cieplarnianych i dopiero wtedy uruchomić nową inwestycję, która wyemituje CO2 do atmosfery. System ETS powinien nagradzać firmy i projekty, które już dziś zmniejszają emisję CO2.